Thursday 31 May 2012

DAGING MASAK KICAP BLACKPEPPER

Lama dah tak masak daging masak kicap blackpepper ni. Kalau nak tau, inilah resepi yang diajar oleh arwah ibu mertua saya.. antara resepi awal yang diajar kepada saya setelah sah saya menjadi menantunya.. Yelah.. masa tu baru je habis belajar kat U... (alasan kukuh tak reti memasak... hahaha..). Ini juga antara menu kegemaran suami saya. Resepinya mudah aje.. Oklah.. di sini saya sertakan resepi daging masak kicap blackpepper ni ye...



DAGING MASAK KICAP BLACKPEPPER
Bahan2:
600 g daging batang pinang – dihiris nipis
 9 sudu mkn kicap lemak masin (saya guna cap angsa merah)
1 biji bawang besar – dipotong bulat
1 biji cili besar merah – dihiris memanjang

Bahan tumbuk:
2 sd mkn lada hitam biji
1 inci halia
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Caranya:
1.       Di dalam bekas. campurkan daging, bahan tumbuk, dan kicap. Perap dlm 15 minit.
2.       Panaskan 2 sd mkn minyak di dlm kuali. Masukkan semua bahan perap. Tumis hingga air daging keluar dan biarkan kering sedikit.
3.       Masukkan 3 gelas air, biarkan daging masak hingga kuahnya pekat.
4.       Masukkan sedikit serbuk perasa, bawang besar yg dipotong bulat dan cili besar merah. Masak hingga bawang layu.. Bolehlah dihidangkan.

Ok ye kawan2... Selamat mencuba...




No comments: