Tuesday 13 November 2012

KEK SARANG SEMUT



KEK SARANG SEMUT
Bahan-Bahan 1:
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
1 sudu makan planta

Cara-caranya:
Masukkan gula ke dalam periuk.

Masak gula hingga cair dan berwarna perang.

Tuangkan air panas sedikit demi sedikit. Masa ini kena berhati-hati ye kerana gula yang panas akan memercik bila dituang air panas. Sebab itu kena tuang air panas tu sedikit demi sedikit. 
Bila gula sudah sebati dengan air, tutup api.

Masukkan planta dan kacau hingga planta larut sekata. Sejukkan.

Bahan-Bahan 2:
1 cawan tepung gandum
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan susu pekat

Cara-caranya:
  • Ayak tepung + soda bikarbonat. Ketepikan.

Pukul telur hingga kembang. Gambar atas ni belum kembang ye.. 

Ha! yang ini baru dikatakan kembang....

Bila telur sudah kembang, masukkan susu pekat dan kacau hingga rata. (Guna speed rendah je..)
Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil terus dipukul rata. (Juga guna speed rendah je..)

 Akhir sekali, masukkan air gula yang sudah disejukkan tadi. Pukul sebati.
Perapkan adunan ini selama 2 hingga 3 jam.

 Setelah 3 jam, masukkan adunan ke dalam loyang yang telah digriskan. 
Masukkan ke dalam oven suhu 170'C selama 45 minit atau sehingga masak. 
Kali ini saya gunakan magic pan vantage. Jadi tak perlulah digriskan. Lepas masukkan adunan, saya bakar di atas dapur gas menggunakan api yang paling perlahan. Biarkan tudung pan terbuka.

 Selepas 15 minit, adunan akan mendidih. Biarkan aduna habis mendidih, baru tutup tudung pan. Biarkan selama lebih kurang 5 minit atau hingga atasnya kering. Boleh juga kalau mahu terbalikkan pan ni untuk bakar di atasnya sebentar. 

 Inilah hasilnya KEK SARANG SEMUT SAYA...
Rasa-rasanya, semut akan confius tak tengok sarang ni? hehehe..

51 comments:

ana said...

kurang faham...maksudnye kek boleh dibakar dlm oven atau atas dapur gas ye...menarik nk cuba ni :)

Anonymous said...

tgh cuba resepi ni sbb nk test pemanggang ajaib...now tgh perapkan nk tgu 3 jam lg bru bakar...anyway, thanx 4 d recipe... good explanation & provided with picture step by step :) like it...

Anonymous said...

salam.. kalau x perap 2-3 jam tu boleh x?

Anonymous said...

salam akak juga pernah buat kek gula hangus seperti ini tapi akak tak perap dan akak hanya blender saja semua bahannya. tapi hasilnya tetap bersarang juga.

Anonymous said...

saya dah rasa kwn saya buat kek sarang semut yg tak perlu diperap blender jer dan terus bakr.sedap dan bersarang juga

Anonymous said...

assalamualaikum...

menjadi kuih ni saya buat semlm. trma kasih berkongsi resepi dan mohon halal resepi ni saya share dunia akhirat.

ella, Langkawi

Anonymous said...

tq for resepi....byk sgt versi....2x buat xjadi..nk try yg ni pụlak

Anonymous said...

Thanks for the resepi.. I will try its..

Anonymous said...

Esen vanila tk sebut pun..hehe..

Anonymous said...

Salam. Terima kasih krn kongsi resepi ni, saya dah cuba buat kek ni,alhamdulillah, menjadi wpun first time cuba buat. terima kasih bnyk2 cigu ani, saya minta halalkdn dunia akhirat semua resepi yg saya ambil dr blog ni yer...

Cikgu Ani Bawok said...

Tq semua krn sudi menjengah ke dlm blog saya ni... maaf baru dpt reply disebabkan kesibukan tugas..

T/kasih juga kpd yg sudi mencuba resepi kek sarang semut ini juga... semoga menjadi...

Anonymous said...

Kalau xsejukkan gula die jadik ape?

Wan said...

Saya sedang perap, terimakasih atas resepi

Anonymous said...

Saya bru jer buat....pakai pan bru beli dr lgkwi....perap sejam jer...saya pakai blender jer..hasilnya sedapp sgt..tq cg ani

Anonymous said...

waktu nak mix adunan dgn gula hangus tu, jgn la mix guna mixer, mmg ar buih2 nak perap berjam.. mix guna senduk jer..jgn goncang kuat kuat ..smpai dh mix tu, masuk terus haaa dlm oven, api atas bawah..pastu tgk2 dia punya top tu dh cantik masak ke belum, pastu terus lapis aluminium foil kt ats supaya xterbakar sgt top die.. boleh la tgl kn tnpa ragu2

Anonymous said...

Tadi tgok masterchef... then tetiba mood memasak memuncak kannn... jmpa plak blog nie... resipi simple n bhn pun semua ada... now tgh bake cake guna pan ajaib. Tp resipi td sy ubah sket..secawan tepung tu sy tmbhkn dgn horlicks 2 sudu ganti ngn tepung... tak tau la rasa pe nnt kann hihi btw tq!

Cikgu Ani Bawok said...

Ha... mcm mana dgn kek yg tambah horlicks tu? Jadi tak? Kalau jd, sharelah di sini...

Anonymous said...

Saya dh buat 3 kali gna rsepi ni lps pmr aritu tktau nk buat apa. Alhamdulillah mnjd. Tk smpai 1 hari dh licin. Hihi tq ^^

Anonymous said...

Slm kak..ukuran cawan yg mcmane ye nk gune?sy xpnh bt kek..nk cb bt kek ni sbb sy n suami sgt suke kek ni..bl tgk blog akk best plak siap dgn gmbr...tp ade kemusykilan..maaf sbb xpnh bt kek..

Unknown said...

salam akk lau gune baking powder je blh x?

Unknown said...

salam akk lau gune baking powder je blh x?

Unknown said...

salam akk lau gune baking powder je blh x?

miss nana eliena said...

sdapnye kek nie...:)
akak,nk tnye la,kalo masak atas dpur gas guna loyang bole ke?

Anonymous said...

pernah buat guna bp tapi kurang menjadi, agaknya kurang sesuai la tu....atau saya silap sana sini....

gulupu said...

mau cuba ni resepi la...

Unknown said...

Kalau saya pakai butter instead of magerin boleh tak??

SitiMardhiahMansor said...

Terima kasih krn brkongsi resipi....sy 1st time nak buat kek ni....sbb ngidam...sbelum ni mak sy buatkn...skrg sy d india....trpksa buat sndri....

SitiMardhiahMansor said...

Terima kasih krn brkongsi resipi....sy 1st time nak buat kek ni....sbb ngidam...sbelum ni mak sy buatkn...skrg sy d india....trpksa buat sndri....

Anonymous said...

Salam sis..sy amek resepi yerk..tq sis :)

Anonymous said...

Hi.... salam sjhtra. Nk try wat.. tpi xda oven. Blh x law sy guna kaedah kukus sepenuhnya.

Anonymous said...

baru try thanks gikgu ani....resipi yg power gitu....

dapurlangkawi said...

Salam Cikgu, terimakasih sudi berkongsi idea membakar kek di dalam pemanggang. Saya dah cuba dan menjadi. :)

Anonymous said...

Kalau kukus adunan ni boleh ke? Saya x de oven lagi tapi nak cuba juga resepi cgu ani ni. Tkasih cikgu!

Cikgu Ani Bawok said...

Kek ni boleh juga dikukus, cuma kurang bersarang la...

mhyie Minggu said...

Salam cikgu ani, Sy dah 2kali try buat kek ni,tpi Knapa dengan Sy selalu jadi kek span ye??

mhyie Minggu said...

Salam cikgu ani, Sy dah 2kali try buat kek ni,tpi Knapa dengan Sy selalu jadi kek span ye??

Unknown said...

mmg sdap...n thank u for d recipe

Unknown said...

mmg sdap...n thank u for d recipe

Alvi17 said...

Sy buat cam tak jd je sbb warna gula tu tak perang pun,
Kenape ye blh tau tak??????

Noemi @ Mimie Macawile said...

Kalau tak perap boleh je, mmg tetap jadi tapi kurang lubang lubang tu, kalau perap lagi dia cantik naik. Dulu saya selalu buat kalau rajin saya perap, kalau malas saya perap 1 jam je then terus kukus atau bakar.

#kakinahomemadesnack said...

Terikasih utk recipe ni yer cikgu ani...��

Unknown said...

saya pun nak.cuba kek ini lah..tq cikgu ani

Cikgu Ani Bawok said...

Cubalah hasnidar, in shaa Allah..
Semoga menjadi

nuruli said...

Assalamualaikum cikgu,

terima kasih atas perkongsian..minta halalkan ya puan.

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu, saya nak cuba resepi ni. Halalkan ya. Tq.

Unknown said...

Sy pnh trbaca..bp fungsinya utk buat kuih yg mlibatkan goreng dlm minyak. Klu soda bikarbonat ssuai utk bkr/kukus.

ilah said...

Dah buat. Lembut dan bouncy. Sgt sdp. Tksih ilmu Cg.

Unknown said...

Saya dah cuba resepi nie...dan betul2 ikut resepi nie..tiada tolak tambah.sungguh menjadi.tapi saya guna rice cooker.

Unknown said...

Salam cikgu Ani, saya dah masuk tiga tahun buat kek sarang semut ni ikut resepi cikgu, alhamdulillah selalu menjadi. (Yang tak menjadi tu sebab saya terlalu gopoh nak siapkan.) Terima kasih sebab share resepi cikgu.

ilah said...

Salam cg. Semenjak jumpa resepi ni saya memang guna resepi cg je. Dari 2019 lagi. Raya ni nak buat lagi. Terima kasih Cg Ani.

Anonymous said...

Alhamdulillah, saya dah cuba, memang menjadi dan sangat sedap. Terima kasih cikgu Ani. Minta halalkan resipi dan ilmu ni ya