Recent Posts

Sunday, 17 February 2013

NASI GORENG

NASI GORENG
Bahan-Bahannya:
1 mangkuk nasi sejuk - diramas-ramas supaya tidak bergumpal
1 biji karot - disagat
Ayam goreng (lebihan semalam) - di cincang
2 sudu makan cili kering kisar
3 sudu makan kicap lemak masin
Sawi - dipotong 1 inci (kali ni saya tak bubuh sebab tak ada dlm stok)

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
3 biji bawang besar
Segenggam ikan bilis

Cara-caranya:

  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk dan cili kisar hingga pecah minyak dan agak kering.
  2. Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
  3. Masukkan ayam goreng, gaul rata.
  4. Masukkan sawi dan nasi sejuk. Gaul rata.
  5. Masukkan kicap dan karot. Kacau rata. 
  6. Bila dah rata, kecilkan api dan kacau nasi goreng sekali-sekala hingga nampak bumbu dan nasi goreng mesra serta berwap asap.
  7. Tutup api.
  8. Hidangkan bersama telur goreng mata kerbau, hirisan timun dan sambal belacan.


7 comments:

mama sara nur said...

assalam
salam kenal dan follow cikgu Ani
sedap nasi goreng tu

jannah said...

terima kasih Pn sudi kongsikan resepi2 yg mudah ni .. kebanyakan resepi Pn dlm blog ni semuanya mudah dn senang utk di buat .. terima kasih sekali lagi .. akan saya jadikan blog ni salah satu panduan dlm masakn saya .

may agumo said...

salam kak ani.. ni kalau kat kedai mau ceah rm7 juga ni.. hehe.. may pun setuju dgn Puan Jannah.. kak ani selalu update entri dgn resepi yg mudah & senang.. ala2 mesra gitu.. hehe.. tgk nasi goreng kak ani.. lapar lah pulak..

ANI BAWOK said...

Salam Mama Sara Nur..
Salam kenal dari saya juga..
Terima kasih kerana sudi menjengah blog saya yg ringkas ni... :)

ANI BAWOK said...

Terima kasih Jannah..
Sering2lah menjenguk blog saya ni..

ANI BAWOK said...

Salam May Agumo,
Kak Ani sering membayangkan diri Kak Ani masa mula2 belajar masak dulu.. Kalau lihat resepi yg mcm renyah aje, mmg kak ani takut.. hihihi..

norazzira aziz said...

Kak ani, maksud bawang besar bkn bawang merah kan?