Tuesday 29 May 2012

SPAGHETTI BERSOS CENDAWAN

SPAGHETTI BERSOS CENDAWAN
Cara membuat: 
  1. Didihkan air yang banyak dlm periuk. Masukkan 1 sd mkn extra virgin olive oil dan sedikit garam. Masukkan 1/3 bungkus spaghetti. Masak mengikut masa yg terdapat pada bungkusan spaghetti tu. Toskan dan ke tepikan.
  2. Panaskan 4 sd mkn minyak zaitun extra virgin dlm kuali. Tumis 1 biji bawang besar (saya guna bwg yg besar, kalau bwg tu saiz kecil, guna la 2 biji. Makin byk bwg makin manis rasanya) yg dipotong dadu hingga wangi.
  3. Masukkan ½ bungkus ayam kisar/daging kisar (Ramly ke, apa2 jenama lah). Kacau hingga daging berubah warna.
  4. Masukkan cendawan butang yg telah di belah dua dan dihiris nipis (saya suka guna jenama AYAM BRAND sbb cendawannya besar2 dan nampak segar).
  5. Masukkan 1 tin sos cendawan PREGO, sedikit garam, 1 cawan air (saya guna air rebusan spaghetti tadi). Gaul rata dan biar mendidih.
  6. Masukkan mixed herbs dan oregano. Gaul rata. (tadi saya tengok dlm peti ais ada cheese chedar keping. Jadi saya hiris halus2 sebyk 2 keping dan masukkan kked lmkuah). Gaul rata semua hingga cheese larut. Tutup api.
  7. Bila nak hiding, baru masukkan spaghetti ke dlm kuah dan gaul rata. Siap







1 comment:

Syawana Aida said...

Tq....resepi yg smple n mudah nk wt...