Recent Posts

Thursday, 30 August 2012

AYAM MASAK KICAP




AYAM MASAK KICAP
Bahan-bahannya:
1/2 ekor ayam - cuci bersih dan gaulkan dengan garam kunyit dan goreng hingga masak.
4 sudu makan cili kisar
Kicap pekat secukupnya (dalam 4 - 5 sudu makan)
1 biji bawang besar - di mayang bulat
1 biji cili merah - dipotong memanjang dan dibuang bijinya
1 keping asam gelugor
1 cawan air - kalau nak berkuah, bolehla lebihkan air

Bahan tumbuk lumat:
1 inci halia
3 ulas bawang putih
2 biji bawang besar - saiz sederhana


Cara-caranya:

  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan tumbuk hingga wangi.
  2. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga terbit minyak dan agak garing.
  3. Masukkan kicap secukupnya, air, asam gelugor dan sedikit serbuk perasa. (Jika gunakan kicap pekat masin, tak perlu masukkan garam tapi jika guna kicap pekat manis, masukkanlah garam secukup rasa)
  4. Bila dah mendidih, masukkan bawang besar mayang, cili besar dan ayam goreng. Gaul sekata hingga kuah menyaluti ayam dan bawang besar layu. Bolehlah diangkat dan dihidangkan... Tarrrraaaaa...

SUP SAWI - FISHBALL





SUP SAWI - FISHBALL
Bahan-bahannya:
2 pohon sawi - potong2
1 bungkus fishball (dalam 12 biji fishball) -
1 cawan udang
2 cawan air

Bahan hiris nipis/ tumbuk:
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar


Cara memasak:

  1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan hiris hingga wangi.
  2. Masukkan air dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan udang, fishball, sawi, garam dan sedikit je serbuk perasa. Biarkan mendidih lagi sekali. Sedia untuk dihidang. Senangkan? So, apa tunggu lagi... pi buat cepat. hehehe...

Monday, 27 August 2012

TELUR MASIN GORENG DADAR

TELUR MASIN GORENG DADAR
Bahan-bahan:
2 biji telur masin
2 biji telur ayam
1 biji cili merah - cincang kasar
1 biji bawang besar - potong dadu
sedikit daun sup - cincang

 Cara-caranya:

  1. Pecahkan telur masin ke dalam mangkuk, hancurkan kuning telurnya menggunakan garfu.
  2. Pecahkan telur ke dalam mangkuk telur masin tadi. Kacau rata.
  3. Masukkan cili merah, bawang besar dan daun sup. Gaul rata,
  4. Panaskan sedikit minyak ke dalam kuali. Tuangkan telur dan masak menggunakan api yang perlahan hingga kekuningan.Terbalikkan telur dan masak lagi hingga masak.
  5. Angkat dan sedia untuk dinikmati..


Friday, 24 August 2012

ACAR NENAS

ACAR NENAS
Bahan-bahannya:
4 potong nenas - hiris nipis
1 biji timun - hiris nipis
1 biji cili merah - hiris serong nipis
1 biji cili hijau - hiris serong nipis
1 biji bawang besar - hiris nipis
1 sudu makan cuka
garam dan gula secukup rasa

Cara:
Campurkan semua bahan dan gaul rata. Sedia untuk dihidang.


DALCA TETEL

DALCA TETEL
Bahan-bahannya:
600g daging tetel
1 cawan santan
3 genggam kacang dal - rebus hingga empuk
2 biji cili hijau - potong 1 inci
3 biji kentang - belah 4
1 biji karot- potong mancis
6 biji kacang panjang - potong 1 1/2 inci
2 biji terung bulat - belah 6
2 biji tomato - belah 4
4 sudu makan rempah kari daging
1 bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
2 tangkai daun kari

Bahan tumbuk:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

 Cara memasak:

  1. Tumis bunga lawang, buah pelaga dan kulit kayu manis.
  2. Masukkan bahan tumbuk. tumis hingga wangi.
  3. Masukkan rempah kari daging, daun kari, cili hijau dan sedikit air. Tumis hingga rempah masak dan terbit minyak.
  4. Masukkan daging tetel. Tumis sebentar dan masukkan kacang dal, santan dan sedikitt air. Masak hingga daging empuk.
  5. Masukkan kentang dan semua sayur-sayuran. Masak hingga kentang empuk. Masukkan garam dan serbuk perasa. Siap.


NASI BERYANI GAM DAGING

 NASI BERYANI GAM DAGING
Bahan-bahan:
2 kg daging batang pinang
1 btg serai - dititik
3 sudu makan sos cili
3 sudu makan tomato puree/sos tomato
5 sudu makan rempah beriani (kalau suka boleh lebihkan)
1/2 tin susu cair
1 cawan daun pudina - dicincang
1 cawan daun ketumbar - dicincang
sedikit daun sup - dicincang
sedikit daun bawang - dicincang
5 biji tomato - dibelah empat
2 biji cili hijau - dibelah dua
3 biji cili merah - dibelah dua
1/2 kg bawang kecil - dihiris nipis dan dibuat bawang goreng.
1 tin kecil minyak sapi.

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
3 biji cili hijau

 Cara memasak:

  1. Rebus daging bersama bahan kisar hingga mendidih. Air hanya sekadar menutup daging sahaja. Jangan masukkan air banyak sangat.
  2. Masukkan semua bahan kecuali bawang goreng dan daun-daun. Masak hingga kuah pekat.
  3. Masukkan daun-daun dan bawang goreng. (Lebih banyak bawang goreng lagi sedap). Masukkan garam secukup rasa.
  4. Bila agak kering rempahnya dan terbit minyak, keluarkan minyaknya sahaja dan ketepikan. (minyak ini akan digunakan untuk nasi)
  5. Pastikan kuah beriani betul-betul kering dan bersalut pada daging. Angkat dan ketepikan. Jangan cuci periuk.. (nak digunakan untuk nasi)

 Bahan untuk nasi:
1 kg beras basmathi - rendam 1/2 jam
** 2 inci halia, 5 bunga cengkih, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 1 kulit kayu manis, 2 helai daun pandan yg disimpulkan

Air secukupnya untuk mencelur beras - air mesti banyak
Garam secukup rasa
Sedikit air mawar
koma2 (safron)/pewarna kuning
1/2 tin susu cair
Untuk taburan: daun pudina, daun ketumbar, gajus/badan bakar, kismis, bawang goreng

Cara memasak nasi:

  1. Didihkan air bersama bahan bertanda **. Masukkan garam. Ambil sedikit air mendidih untuk merendam koma2 (kalau guna)
  2. Masukkan beras dan rebus hingga 3/4 masak, keluarkan beras dan tapiskan. Buang air rebusan nasi.
  3. Masukkan 1/2 bahagian nasi ke dalam periuk daging tadi. Susun daging menutupi nasi, tabur sedikit bawang goreng, daun pudina, daun ketumbar, gajus/badam.
  4. Tutup lapisan daging dengan 1/2 bahagian nasi lagi. Ratakan, bubuh beberapa ketul daging lagi. 
  5. Tuangkan susu cair, minyak daging yang diketepikan tadi seta, titiskan pewarna kuning, sedikit air mawar dan bahan taburan lagi.
  6. Tutup periuk rapat-rapat. (Saya tindih tudung periuk dengan lesung batu sebab malas nak lekatkan dengan bancuhan tepung). Tanak atas api kecil hingga naik wap dan nasi masak sepenuhnya. Siap.


Tuesday, 14 August 2012

HOT DOG SPECIAL

HOT DOG SPECIAL
Bahan-bahannya:
6 ketul sosej
6 ketul roti hot dog
6 keping cheese chedar
2 biji telur
Sedikit mayonis
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
sedikit garam
1 sudu makan gula

 Langkah-langkahnya:

  • Didihkan air di dalam periuk. Masukkan sosej dan masak selama 5 minit. Angkat dan sejatkan.
  • Lenserkan sedikit minyak dalam kuali. Kocok sebiji telur dalam mangkuk dan masukkan ke dalam kuali. Lenggangkan kuali supaya menghasilkan telur dadar yang nipis. Bila telur masak, angkat dan ke tepikan. Ulang untuk telur yang sebiji lagi.
  • Panaskan 2 sudu makan minyak dalam kuali. Masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau sebentar.
  • Masukkan secubit garam dan gula. Kacau lagi hingga sos berbuih.
  • Masukkan sosej dan gaul rata hingga sos pekat dan menyaluti sosej. Padam api.


  • Belah roti tanpa putus.
  • Sekeping telur dibahagi dan dipotong kepada 3 bahagian.
  • Letak sekeping cheese di atas sebahagian telur.
  • Letak sosej di atas cheese dan gulung telur menyaluti sosej. Masukkan sosej ke dalam belahan roti.
  • Ulang untuk semua sosej.
  • Lebihan sos disudukan ke atas sosej.
  • Paipkan mayonis. Siap untuk dihidangkan.


MAGGIE GORENG

 MAGGIE GORENG
Bahan2nya:
5 keping mee kering Vits - dicelur dalam air mendidih hingga lembut dan sejatkan.
Isi ayam - dihiris nipis
1 cawan udang - dibuang kulit
1 pokok sawi - dipotong 2 inci
1 ikat kucai - potong 1 1/2 inci
2 biji telur
2 sudu makan cili kering kisar
2 sudu makan kicap cair
2 sudu makan kicap pekat
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
Serbuk perasa

Bahan Tumbuk:
3 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
1 sudu makan udang kering

 Cara masak:

  1. Panaskan sedikit minyak. Masukkan telur dan goreng hancur hingga masak. Angkat dan ke tepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan cili kisar. Tumis hingga terbit minyak.
  3. Masukkan isi ayam, goreng hingga ayam masak. 
  4. Masukkan semua sos dan kicap serta serbuk perasa. Gaul rata. Masukkan udang, gaul rata lagi.
  5. Masukkan sawi dan kucai. Gaul rata.
  6. Masukkan maggi. Gaul rata hingga masak.
  7. Masukkan telur hancur. Gaul rata. Sedia untuk dihidangkan.


Sunday, 12 August 2012

BIHUN GORENG SINGAPORE

BIHUN GORENG SINGAPORE
Bahan-bahannya:
1/2 bungkus bihun - direndam hingga lembut dan toskan.
1 cawan udang basah - dibuang kulit (supaya mudah makan lah..
1 keping dada ayam - dihiris nipis-nipis
1 keping fish cake - hiris nipis
1 sudu kecil serbuk lada hitam - saya guna yang kasar (kalau nak yg tumbuk sendiri pun boleh)
1 cawan taugeh - (saya tak boh sebab tak suka)
1 batang karot - parut kasar
2 sudu makan sos tiram
2 biji telur
1 cawan air
Garam
Serbuk perasa

 Bahan Tumbuk:
3 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
1 sudu makan udang kering

 Cara memasak:

  1. Panaskan sedikit minyak, masukkan telur dan goreng hancur hingga masak. Angkat dan ke tepikan.
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan tumbuk hingga wangi.
  3. Masukkan udang, ayam dan fish cake. Goreng sebentar, Masukkan air.
  4. Masukkan serbuk lada hitam, sos tiram, garam dan serbuk perasa.
  5. Masukkan bihun, taugeh dan karot. Gaul sebati dan bihun masak.
  6. Masukkan telur hancur tadi, gaul rata, tutup api dan masukkan ke dalam pinggan hidang.
  7. Taburkan bawang goreng, cili merah, daun bawang dan daun sup. Juga hirisan limau kasturi.
  8. Jika suka pedas, boleh juga dinikmati bersama cili hiris-kicap.


Thursday, 9 August 2012

AYAM PAPRIK

AYAM PAPRIK
Bahan-bahan:
3 ketul isi ayam - potong kecil-kecil
1/2 batang karot - potong nipis
bunga kobis - potong kecil
3 batang kacang panjang - potong 2 inci
1 biji bawang besar - potong baji
1 biji cili merah - potong serong
6 biji cili api siam - ketuk
3 helai daun limau purut - buang tulangnya
1 sudu makan cili kisar
3 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap pekat
2 ulas bawang putih - cincang halus

Cara-caranya:
  1. Tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan cili kisar. Tumis hingga garing.
  2. Masukkan ayam, gaul rata hingga ayam empuk.
  3. Masukkan semua sos dan kicap. Gaul rata.
  4. Masukkan 1/2 cawan air, biarkan mendidih. 
  5. Masukkan karot, bawang besar, cili merah, cili api, kacang panjang dan daun limau purut. Kacau rata.
  6. Maukkan garam, serbuk perasa. Kacau rata. Masukkan bunga kobis. Masak hingga bunga kobis agak empuk. Sedia untuk dihidangkan.




KARI AYAM TANPA SANTAN

 KARI AYAM TANPA SANTAN
Bahan-bahannya:
1/2 ekor ayam
2 biji kentang - dibelah 4
3 sudu makan rempah kari daging
2 pelepah daun kari
1 keping asam gelugor
1 mangkuk air

Bahan Tumis:
1 cm halia - dihiris nipis
3 ulas bawang putih - dihiris nipis
1 biji bawang besar - dihiris nipis
3 biji buah pelaga
2 bunga lawang
1 batang kulit kayu manis

 Cara-caranya:

  1. Tumis bahan tumis hingga wangi. 
  2. Masukkan daun kari dan serbuk kari daging yang telah dicampur dengan sedikit air. Tumis lagi hingga kari masak dan terbit minyak.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan biarkan ayam layu sedikit.
  4. Masukkan semangkuk air, biarkan air sama paras dengan ayam. 
  5. Masukkan pula kentang dan asam gelugor. Biarkan kuah mendidih. 
  6. Masukkan garam dan serbuk perasa. Masak lagi hingga ayam dan kentang empuk dan biarkan kuahnya pekat sedikit. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.


Monday, 6 August 2012

PIZZA

PIZZA
Bahan Doh:
2 cwn tepung gandum
1 sd kecil gula
Sedikit garam
1 sd kecil yis
1 sd kecil minyak zaitun
125 ml air
1 sd besar shortening

 Bahan Topping:
1 bungkus daging kisar
3 batang sosej - potong nipis
1 tin cendawan butang - potong nipis
1/2 biji bawang besar - dicincang halus
3 ulas bawang putih - dicincang halus
1/2 biji capsicum hijau dan merah
1 biji tomato
sedikit garam
sedikit gula
1 sd kecil oregano
sos prego - (boleh juga kalau nak guna sos cili + sos tomato)
keju mozarella
minyak untuk menumis
2 sd besar serbuk kari

 Cara membuat doh:

  1. Ayak tepung ke dalam besen adunan. Masukkan yis, garam dan gula. Gaul rata.
  2. Masukkan minyak zaitun, gaul rata dan sebati dengan tepung.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh.
  4. Campurkan shortening, uli lagi hingga mendapat doh yang lembut, licin dan besen adunan bersih. (tiada tepung yang melekat-lekat di tangan dan besen adunan.
  5. Bulatkan doh, masukkan ke dalam bekas yang telah dilenserkan marjerin. Tutup dengan plastik selama 1 jam dan adunan naik sekali ganda.

Untuk pizza:
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar hinnga berbau.
  2. Masukkan sosej. sedikit garam, gula , daging cincang dan serbuk kari. Kacau sebentar dan angkat
  3. Keluarkan doh. Uli selama 5 minit dan letak doh atas dulang pizza yang telah dilengserkan dengan mentega.
  4. Tekan dengan hujung jari sehingga doh memenuhi dulang. Biarkan doh tebal sikit di bahagian bibir dulang.
  5. Sapu sos prego di atas doh yang telah dicanai tadi. Letakkan campuran bawang, sosej , daging kisar, capsicum dan tomato.
  6. Taburkan oregano, dan akhir sekali taburkan keju mozarrela hingga rata.
  7. Bakar selama 30 minit pada suhu 180c atau  sehingga pizza masak .




Sunday, 5 August 2012

YEE MEE SIZZLING

 YEE MEE SIZZLING
Bahan-bahannya: (Untuk 3 orang)
3 gulung yee mee
5 ulas bawang putih - dicincang halus
1/2 inci halia - dicincang halus
Ayam - dipotong kecil
6 kuntum cendawan shitake kering - direndam hingga lembut dan dipotong 4
4 biji cili kering - dipotong-potong
4 sudu makan sos tiram
3 sudu makan kicap cair
3 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan serbuk lada hitam
1 sudu teh minyak bijan
2 sudu makan tepung jagung + secawan air
Minyak untuk menumis
4 cawan air

Inilah cendawan shitake kering..

Ini kuahnya, saya buat dalam periuk. Jadi sesiapa nak makan, boleh masak sendiri dalam hot plate.

Ini bahan2 sampingan selain kuah di atas tu... Mudah aje kan?

 Cara-caranya:

  1. Tumis bawang putih, cili kering dan halia hingga wangi.
  2. Masukkan ayam, goreng sebentar hingga ayam agak masak dan empuk.
  3. Masukkan 4 cawan air. (Kalau nak kuah banyak, boleh tambah air).
  4. Masukkan sos tiram, kicap cair, kicap pekat dan serbuk lada hitam. Biarkan mendidih dan ayam masak.
  5. Masukkan cendawan.  Biarkan 2 - 3 minit.
  6. Masukkan air tepung jagung. Gaul rata dan kuah akan pekat.
  7. Masukkan minyak bijan, gaul rata. Tutup api.
  8. Bila dah nak dihidangkan, masukkan 2 senduk kuah ke dalam kuali kecil. Masukkan 1 gulung yee mee, sayur sawi dan pecahkan sebiji telur. Jika perlu, tambahkan lagi kuah. Biarkan mee lembut dan telur separuh masak. Tutup api dan angkat mee. Ulang langkah 8 untuk hidangan yee mee yang lain. Selamat mencuba...

** Kalau guna plate sizzling, kena faham bahawa plate tu dibuat drp besi... Jadi kalau dibiarkan basah atau lembab akan menyebabkan plate berkarat. Kalau dah berkarat tu, jgnlah dibuang, tapi cuci bersih2 sehingga hilang semua karatnya...

Cara nak mengelakkan plate besi tu dari berkarat ialah, selepas digunakan terus dibasuh dan terus panaskan di atas api hingga plate benar-benar kering dan sejukkan. Barulah disimpan di tempat yg kering...

Saturday, 4 August 2012

KOAY TEOW KUNGFU


 KOAY TEOW KUNGFU
Bahan A
500g koay teow - dibahagi kepada 5 bahagian yang sama banyak.
5 biji telur

Bahan B
 100 g udang basah - dibuang kulit
150 g ayam - dihiris
1 bar fish cake - dihiris nipis
100 g bunga kobis - dipotong kecil
100 g karot - dihiris nipis
1 peket jagung muda - dihiris nipis
2 pokok sawi - dipotong 1 1/2 inci panjang
2 sd besar minyak masak
1 cawan air rebusan ayam - saya guna kiub ayam maggi + 1 cawan air
2 sd besar sos tiram
1 sd besar lada sulah
3 ulas bawang putih - dicincang halus
2 sd besar tepung jagung + 1 cawan air - dibancuh bersama

Cara:
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Pecahkan sebiji telur dan dipukul dengan garfu. Masukkan 1 bahagian koay teow, gaul rata dan goreng macam telur dadar hingga agak garing. (1 portion untuk 1 pinggan). Ketepikan. Ulang langkah ini hingga habis portion.
  2. Panaskan 2 sd besar minyak. Tumis bawang putih hingga agak garing.
  3. Masukkan ayam, udang dan fish cake. Gaul rata dan ayam agak layu.
  4. Masukkan air rebusan ayam, lada sulah, sos tiram, jagung muda dan karot. Biarkan mendidih.
  5. Masukkan garam.
  6. Masukkan air tepung jagung, bunga kobis dan sawi. Kacau rata dan tutup api.
  7. Tuang kuah ke atas koay teow dan hidangkan panas-panas. Enak dinikmati bersama cili padi potong yang dicampur kicap cair.